Skip to content

Bouw de ideale speelplaats: slim spelen & leren buiten de klas

Hoe zorg je ervoor dat de buitenruimte van je school werkt? Hoe zorg je ervoor dat de kleuters in een veilige omgeving tot kwaliteitsvol spelen en leren kunnen komen? Leer van Cedric Ryckaert, praktijkdeskundige en coördinator van BLES, Buiten Leren & Spelen, over loose parts play, slimme inrichting, vergroening en ontharding.

Laat je inspireren door de ervaringen en lessen (zelfs de mislukkingen) uit het project Klimaatspeelplaats van Sint-Paulus Kortrijk. Weg met de speelkoffers en maak ruimte voor een krachtige speel-, leer-, en leefomgeving voor de kinderen van de toekomst!



Over Cedric Ryckaert

Cedric Ryckaert is medeoprichter van BLES (www.blesland.be, een expertisenetwerk dat schoolpleinen in krachtige speel- en leeromgevingen transformeert. BLES ontwikkelt projecten in heel Vlaanderen, in samenwerking met Artevelde Hogeschool (Gent) en Learning through Landscapes (UK). Als lid van ISGA en de Learning Planet Alliance promoot BLES wereldwijd innovaties in buiteneducatie.

Als leerkracht aan basisschool Sint-Paulus in Kortrijk ligt Cedric’s focus op duurzame ontwikkeling, buiten leren en spelend leren. Samen met het team transformeerde hij de speelplaats van beton naar de prijswinnende Klimaatspeelplaats, een stimulerend klimaatadaptief speel- en leerlandschap. Ontdek meer op www.klimaatspeelplaats.be